در این مطلب کلاژن و فوایدش برای سلامت پوست و بدن آماده شد

کلاژن و فوایدش برای سلامت پوست و بدن

 

کلاژن پروتئینی است که بیشترین فراوانی را در بدن دارد و در ماهیچه ها ، استخوان ها ، پوست و تاندون ها یافت می شود. در واقع کلاژن مثل چسبی است که اجزای بدن را در کنار هم نگه می دارد. وجود کلاژن پوست، به آن استحکام و خاصیت ارتجاعی می بخشد و به جایگزینی سلول های مرده نیز کمک می کند.

روند تولید کلاژن در بدن با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. پدیدار شدن چین و چروک، افتادگی پوست و ضعیف شدن غضروف مفاصل از علایم کاهش کلاژن در بدن هستند. عوامل دیگری همچون مصرف زیاد شکر ، سیگار کشیدن و آفتاب شدید می توانند در کم شدن کلاژن بسیار موثر باشند.

 

تفاوت کلاژن و ژلاتین

معمولا کلاژن و ژلاتین در یک دسته قرار می گیرند. زیرا ژلاتین از کلاژن گرفته می شود. در واقع کلاژن بعد از شکسته شدن ژلاتین را به وجود می آورد. به بیان دیگر ژلاتین تمام فواید کلاژن را داراست ، فقط در فرمی دیگر.

 

حقایقی درباره کلاژن

ژلاتین و کلاژن برای سلامت انسان بسیار مفید هستند. در واقع ژلاتین اولین ماده غذایی بود که به عنوان دارو در طب سنتی چین از آن استفاده می شد. ژلاتین برای کسانی که دچار حساسیت های غذایی هستند بسیار مفید است.

کلاژن نیز سرشار از آمینو اسید هایی مانند آرجنین است. آمینو اسیدهای موجود در کلاژن در شرایط عادی توسط بدن انسان تولید می شوند. اما زمانی که بیمار هستید یا به هر دلیلی بدن قادر به تولید آمینو اسیدهای ضروری نیست ، شما نیاز دارید غذا یا مکمل هایی مصرف کنید که خلا آمینو اسید های ضروری را جبران نماید.

 

مهمترین فواید کلاژن

پوست و مو

با بالا رفتن سن تولید کلاژن در بدن کاهش می یابد. حتی اکنون که در حال خواندن این متن هستید کلاژن بدن شما رو به کاهش است ! و شما علایم کمبود کلاژن مانند پوست نازک و شل ، خطوط بیشتر روی چهره و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست را در آینده مشاهده خواهید کرد. افزایش مقدار کلاژن در بدن باعث مقاوم و صاف شدن پوست می شود و همچنین در جوانسازی و بازسازی سلول های پوست نیز موثر است.

مفاصل

تا حالا احساس کرده اید پاهای شما خشک شده یا درد می کند؟ این یکی از علایم کمبود کلاژن است. وقتی کلاژن از دست می دهیم ، تاندون ها و رباط پا به راحتی قبل حرکت نمی کند و همین امر باعث سفتی و تورم مفاصل می شود.

نشت روده

اگر از سندرم نشت روده رنج می برید ، بیماری که در آن سموم مضر می توانند از مجاری گوارش عبور کنند ، کلاژن بسیار مفید خواهد بود. کلاژن با آزاد کردن پروتئین از نشت روده جلوگیری می نماید.

سوخت و ساز و انرژی را بالا می برد

افزایش کلاژن با افزایش سوخت و ساز بدن همراه است. گلیسین موجود در کلاژن ، قند را به بافت های بدن میفرستند تا انرژی بیشتری تولید شود. این ماده همچنین در بهبود ساختار ماهیچه ها مفید است به این صورت که با مصرف کلاژن ، ماهیچه کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزاند. مصرف مکمل های ویتامین C باعث تبدیل کلاژن به پروتئینی می شود که بدن می تواند آن را برای داشتن انرژی در آینده ذخیره نماید.

به ناخن و دندان استحکام می بخشد

آیا ناخن های شما پوسته پوسته می شود؟ کمبود کلاژن می تواند دلیل این مشکل باشد. پروتئین موجود در کلاژن می تواند برای ناخن و دندان مانند یک محافظ عمل کند. با افزودن کلاژن به برنامه غذایی خود دندان ها و ناخن های سالمی داشته باشید.

کاهش سلولیت

وقتی پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهد ، سلولیت های پوستی را بیش از پیش آشکار می سازد. زیرا پوست نازک شده و اثرات سلولیت را نمایان می کند. ترمیم خاصیت ارتجاعی پوست توسط کلاژن این سلولیت ها را پنهان می نماید.