انواع بیماریهای قلبی و راه درمان آن گرداوری شد

انواع بیماریهای قلبی و راه درمان آن

 

نارسایی قلب به معنی کاهش شدید عملکرد قلب است. یعنی قدرت انقباض قلب کم‌شده و نمی‌تواند خون را خوب پمپاژ کند. قلب نقش مهمی در گردش خون دارد و نارسایی قلب موجب اختلال گردش خون می‌شود.

با کاهش موثر فشار خون می‌توان میزان حمله قلبی را تا 21% کاهش داد و با کاهش 10% از میزان کلسترول خون، میزان بروز بیماری‌های قلبی و عروق کرونر تا 30% کاهش می‌یابد. عوامل خطرزای دیگر در بیماری‌های قلبی و عروقی شامل: دیابت، مصرف دخانیات، کم‌تحرکی، تغذیه غلط‌، اضافه‌وزن و چاقی می‌باشد. علاوه براین، عوامل روانی و اجتماعی مانند افسردگی و استرس‌های حاد نیز نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های قلبی ایفا می‌کند.

 

آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین چیست؟

بالا بودن کلسترول خون و پایین بودن کلسترول خون هردو به مرور سبب ایجاد رسوبات خاصی در جدار عروق قلب (کرونر) شده که این رسوبات تحت نام پلاکت‌های آترواسکلروتیک شناخته می‌شوند. این پلاکت‌ها به تدریج منجر به انسداد عروق کرونر شده و چنانچه این انسداد از مرز 70 درصد بگذرد، رگ‌های درحال فعالیت نمی‌توانند تکاپوی نیاز قلب را فراهم آورند که این باعث ایجاد درد قفسه سینه در فرد می‌شود. به این نوع درد قلبی، آنژین پایدار می‌گویند. این افراد دچار تنگی مشخص از یک، دو یا سه رگ قلبی می‌شوند. رسوبات داخلی رگ‌ها یا پلاک‌های آترواسکلروتیک در برخی موارد موجب تشکیل لخته می‌شوند که این لخته انسداد ناگهانی و کامل سرخرگ قلبی را سبب می‌شود. در این حالت فرد دچار آنژین ناپایدار یا سکته قلبی می‌شود. تجربه چند دهه اخیر نشان‌داده است که داروهای گیاهی با تمام کارایی خود اثرات نامطلوب و ناگواری به همراه دارند. به همین دلیل امروزه موجب بازگشت به استفاده از گیاهان دارویی مانند سیر، زالزالک، فلفل قرمز و زنجبیل در زمینه بیماری‌های قلب عروقی از جمله آنژین صدری، نارسایی قلب، افزایش فشار خون، آترواسکلروزیس و آنریتمی‌های قلبی شده که اثر بخشی که آن‌ها خصوصا در رابطه با کاهش چربی خون و فشار خون به اثبات رسیده است.

 

علل نارسایی قلبی چیست؟

شایع‌ترین علت نارسایی قلب، سکته می‌باشد. پس از آن علل مهم می‌توان به فشار خون بالا، بیماری عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، بیماری‌های دریچه قلب (مادرزادی و یا به علت روماتیسم) و اختلالات تیروئید اشاره کرد. یکی دیگر از علل نارسایی قلب، تنگی عروق قلب است. وقتی که رگ تنگ می‌شود، آن قسمت از عضله قلب که توسط آن رگ خون‌رسانی می‌شده از بین می‌رود (سکته قلبی) در نتیجه قدرت انقباضی قلب کاهش می‌یابد. عوامل موثر در تنگی عروق قلب چنانچه در مبحث قبل گفته شد شامل افزایش چربی خون، فشار خون بالا و مصرف دخانیات می‌باشد. علائم نارسایی قلب، بسته به شدت آن متفاوت است. ولی از شایع‌ترین علامت‌های نارسایی قلب تنگی نفس است. دراوایل شروع این نارسایی، تنگی نفس فقط هنگام فعالیت ایجاد می‌شود ولی در موارد پیشرفته در حالت استراحت نیز گریبان‌گیر بیمار می‌شود. به گونه‌ای که شب‌ها هنگام خواب فرد به علت تنگی نفس بیدار می‌شود. تورم پاها، افزایش وزن سریع و سرفه مزمن نیز از علائم آن می‌باشد.

 

روش های درمانی نارسایی‌های قلبی و عروقی:

1. قطره استرگل یک داروی گیاهی برای بیماران قلبی

حاوی مجموعه‌ای از گیاهان سیر، زالزالک، زنجبیل و فلفل قرمز می‌باشد. این دارو قادر خواهد بود به علت اثر زالزالک گردش خون عروق کرونری را افزایش داده و در نتیجه جریان خون میوکارد بهبود یابد. از طرفی افزایش نفوذپذیری کلسیم، افزایش غلظت در عضله قلب را سبب شده و در نتیجه نیروی انقباض قلب افزایش می‌یابد. از طرفی به علت وجود سیر در این دارو فشار خون و کلسترول بیمار کاهش پیدا می‌کند. سایر گیاهان نیز دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان بوده و رادیکال‌های آزاد موجود در آن‌ها اثر حفاظت‌کننده بر بافت ایسکمیک قلب را دارا هستند.

2. قرص کراتاگل برای درمان بیماری‌های قلبی

این قرص حاوی گیاه زالزالک می‌باشد که در زمان نارسایی قلب در مراحل اولیه بسیار مفید است. در علائم نارسایی قلب اثربخشی این گیاه طی مطالعات بالینی متعدد به اثبات رسیده است. فلاونوئیدهای موجود در این گیاه به علت اینوتروپ مثبت، قدرت انقباضی عضله قلب را افزایش می‌دهند و در نتیجه نارسایی کاسته می‌شود.

3. قرص گارسین (حاوی پودر سیر) یک داروی گیاهی

این قرص که حاوی پودر سیر می‌باشد می‌تواند در بیماری‌های قلبی و عروقی سبب کاهش سختی و سفتی شریان آئورت شود. سیر فعالیت فیبرینولتیک سرم را افزایش می‌دهد و از تشکیل پلاک در جدار عروق جلوگیری می‌کند. از طرفی دارای اثر کم‌کننده کلسترول و تری‌گلیسیرید می‌باشد و به این ترتیب فاکتور مهم بیماری‌های قلبی و عروقی که افزایش چربی خون می‌باشد را نیز کنترل می‌کند. علاوه بر این سیر فشارخون بالای بیماران را کنترل می‌کند. پس قرص گارسین بر سه فاکتور اصلی بیماری‌های عروقی اثر درمانی دارد.

 

ستاره