خواص و مضرات پرتقال گرداوری شد

خواص و مضرات پرتقال

پرتقال میوه‌ای از خانواده مرکبات می‌باشد. درخت آن همیشه سبز است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می‌رسد. معروف ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می‌باشد. بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروفترین مکان‌های پرورش آن درجهان می‌باشد که پرتغال بیروتی آن نیز معروف است.

پرتقال یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C می‌باشد. البته باید دقت کرد که ویتامین C در اثر سرما و گرمای زیاد از بین می‌رود. اسانسی که از گلهای پرتقال گرفته می‌شود بنام روغن نرولی Neroli Oil معروف است که دارای بوئی بسیار مطبوع بوده و خیلی گران است و در عطر سازی از آن استفاده می‌شود.

پرتقال در ابتدا در آسیای جنوب‌شرقی، هند شمالی و جنوب چین کاشته شده و حدود ۲۵۰۰ قبل از میلاد مسیح برای اولین بار برداشت شده است. در قرن یکم بعد از میلاد، رومی‌ها درختان جوان پرتقال را از هند به روم آوردند. در قرن یکم بعد از میلاد بود که پرتقال در افریقا شروع به رشد نمود. کریستف کلمب بذر پرتقال را در ۱۴۹۳ به جزایر قناری اسپانیا برده و در آنجا کاشت. تا ۱۵۱۸، پاناما و مکزیک هم با پرتقال آشنا شده بودند و کمی بعد برزیل شروع به کاشت پرتقال نمود. اولین درختان پرتقال امریکا در ۱۵۱۳ در فلوریدا کاشته شد.

 

اختلالات تنفسی

پرتقال دستگاه تنفس را تقویت می نماید .

دم کرده برگ پرتقال ، تنگی نفس ، اختلالات ریوی و سرفه های مزمن را درمان می کند.

آب پرتقال توام با آب جوش و کمی شکر ، زکام و گریپ را درمان می کند.

درمان زخم

ضماد پرتقال پخته ، موجب التیام زخمها و جراحات سطحی می گردد.

ضد عفونی

اسانس موجود در پرتقال ، یک ضد عفونی کننده ی عمومی است و در تهیه ی دارو های شیمیایی ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

از اسانس پرتقال در لوازم بهداشتی نیز استفاده می شود.

اختلالات عصبی

دم کرده برگ پرتقال توام با عسل ، بر طرف کننده حالات عصبی ، بی خوابی ، سردرد ، میگرن ، درد های عصبی و سایر اختلالات عصبی می باشد.

تقویت عمومی

پرتقال به علت دارا بودن مواد حیاتی لازم برای رشد و نمو و نیز مواد جلوگیری کننده از بروز اختلالات جسمی و روحی ، تقویت کننده مناسبی برای جسم و روح می باشد. به خصوص از بروز بیماری های اسکوربوت و راشیتیسم جلو گیری می نماید.

 

نکاتی درباره پرتقال

یک) آب پرتقال مقوی معده می‎باشد، برای ناراحتی های صفرایی مفید و جبران کننده کمبود ویتامین C در بدن است.

دو) ادرار آور و ضد قی و ضد سم است و خون را تصفیه می‌کند و تشنگی را فرو می‌نشاند.

سه) پرتقال در پرورش اندام و رشد ماهیچه‌ها بسیار مفید است.

چهار) پرتقال با گوشت و ماهی سازگار نیست.

پنج) کسانی که سرما خورده‌اند باید روزی سه عدد پرتقال بخورند.

شش) پرتقال کاهش دهنده کلسترول است.

هفت) آب پرتقال به اضافه عسل برای کسانی که درد مفاصل دارند نوشیدنی خوبی است.

هشت) دندانها را تقویت می‌کند.

نه) کسانی که می‌خواهند ناخنهای سالم، موهای زیبا، دندانهای براق و استخوانهای محکم داشته باشند خوردن پرتقال را فراموش نکنند.