خواص ، طریقه مصرف ، لاغری و مضرات تخم شربتی گرداوری شد

خواص ، طریقه مصرف ، لاغری و مضرات تخم شربتی

 

خواص تخم شربتی

*تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال آنهایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.

*تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید است.

*مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر است.

*کم کردن وزن بدون گرسنگی کشیدن: دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ها فرد را سیر نگه می‌دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد.

*نگهداشتن فشار خون متعادل: معمولاً بعد از خوردن غذا به‌ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

*پیشگیری از دیابت: با متعادل نگهداشتن فشار خون، شانس ابتلا به بیماری دیابت کم میشود

*تخم شربتی دارای خاصیت عطسه آور، سنگ آور و ملین می باشد

*کمک به رفع احساس تشنگی و عطش

*حاوی مقادیر فراوان  امگا۳ میباشد.

*از تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد و ورم معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود.

*خلق و خوی فرد را خوب می‌کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می‌کند.

*از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و… استفاده می‌شود.

*در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود.

*از آن جا که تأثیر ضد اسپاسمی دارد، سیاه سرفه را برطرف می‌کند.

*به منظور تقویت قلب، تخم شربتی را در عرق بید مشک یا نسترن بریزید و بنوشید.

*به منظور تقویت اعصاب، روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

*برای درمان تنگی نفس و سرفه‌های خشک، یک قاشق مرباخوری تخم شربتی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید. تخم شربتی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده و  تاثیر زیادی در شادابی و جوانی پوست دار

 

طریقه مصرف تخم شربتی

یک قاشق چای خوری تخم شربتی را به یک لیوان آب یا شربت آبلیمو اضافه کرده و ۱۰ دقیقه صبر شود تا دانه ها لعاب دار شوند. سپس، آن را بنوشید. این نوشیدنی هم شما را برای مدتی سیر نگه می دارد و هم در عین کم کالری بودن، مواد مغذّی لازم را به بدن شما خواهد رساندمی توانید تخم شربتی را نیز آسیاب کرده و به کیک ها و نان های خود نیز اضافه کنید. می توانید مقداری از آن را در برشتوک های خود ریخته و هر روز صبح از فواید این دانه های مغذّی بهره مند گردید.

خوردن تخم شربتی بهترین راه برای استفاده از حداکثر فواید آن بوده  و درحدود ۲ قاشق چای خوری از ژل آن را به فالوده های خود اضافه کرده تا دیگر از کدر شدن موهای خود شکایت نخواهید کرد.

 

لاغری با تخم شربتی

اگر می خواهید بدون اینکه گرسنگی بکشید یا ورزش کنید هم چنین بدون مصرف داروهایی پر خطر لاغر بوده و چسب های لاغری وزن کم کرده تخم شربتی یک راه معجزه گر برای این افراد خواهد بود. تخم شربتی بدلیل حالت ژلاتینی خود انسان را تا مدت ها سیر نگه می دارد و میتوانید از غذا خوردن پرهیز کنید وچون دانه های ژلاتینی آن از آب میباشد، هیچ کالری نداشته و چون آب آن به مدت طولانی داخل دانه ها حتی درون بدن باقی میماند، باعث میشود که بدن احساس سیری خواهد کرد،اگر شما تخم شربتی را با غذای خود بنوشید، خاصیت ژله بودن آن باعث میگردد که مواد نشاسته ای وبه تدریج شکر موجود در خود را آزاد کرد و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز را خواهید داشت .بر خلاف تمامی قرصها و روشهای لاغری که به ناراحتی های معده منجر می شوند مصرف تخم شربتی  از ورم معده و دیگر ناراحتی های معده جلوگیری خواهد کرد و معده را تقویت میکند.

همان طور که می بینید تخم شربتی نه تنها شما را لاغر می کند بلکه هیچ عارضه ای هم به دنبال نخواهد  داشت و تمامی نیازهای بدن شما را نیز تامین می نماید.بدین منظور تنها کافی است مقداری تخم شربتی را در آب حل کرده و میل شود.همیشه درمصرف گیاهان دارویی اعتدال داشته باشید

 

مضرات تخم شربتی

اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از تخم شربتی استفاده کنن ، .زیاده روی در مصرف تخم شربتی موجب ایجاد سر گیجه و همچنین بروز اختلال در حس بینایی می گردد،  مصرف این دانه‌ها برای افرادی که داروهای ضد انعقاد می‌خورند توصیه نخواهید شد.توجه داشته باشید که این دانه‌های ریز حاوی گلوتن بوده و اگر شما جزو افراد حساس به این ترکیب میباشد در مصرف آن دقت کرده.اگر داروی خاصی مصرف کرده اید نیز بهتر است قبل از مصرف تخم شربتی با پزشک خود مشورت کرده.این گیاه دارویی باعث کاهش فشارخون شده و برای همین سالمندانی که داروی ضدفشار مصرف می شوند و باید حواسشان به مصرف آن باشد

 

طرز تهیه شربت تخمه شربتی

این شربت یکی از شربت های اصیل ایرانی بوده و در مراسم مذهبی مصرف می گردد.شکر(1کیلو)- گلاب(یک استکان)- تخم شربتی (2 قاشق سوپخوری) – آب(3 لیوان)

طرز تهیه:تخم شربی را تمیز کرده و در یک لیوان اب خیس کرده ، شکر را با 3 لیوان آب و گلاب در ظرفی ریخته  شود ،می گذاریم  بجوشد و بعد از صافی رد کرده. و بعد تخم شربتی را با ان مخلوط نموده که  در موقع مصرف با آب و یخ ان را به حدکافی رقیق می کنیم.

شربت خاکشیر با تخم شربت

لیمو شیرازی تازه ۴ عدد- تخم خاکشیر ۴ ق س - تخم شربت ۴ ق غ - شکر به میزان لازم- آب یخ ۶ لیوان

لیموها رو روی میز با کف دست فشارداده  و بچرخانید تا نرم کرده و راحت تر بشود، آبش رو بگیرد و بعد آبش رو گرفته بطوری که پالپ های لیمو هم  داخلش کرده  و تخم شربت و خاکشیر رو پاک کرده و توی آب ریخته سپس آب لیمو و شکر رو درون ان ریخته و هم بزنید و در این حال اجازه دهید تا تخم شربت ها توی آب خیس بخورند و وا بروند و اگه دستگاه یخ پوره کن داشته باشید مقدار کمی پوره یخ داخلش بریزید و میل شود.  این شربت گوارا برای رفع گرما زدگی فوق العاده مفید بوده است