عرق اکالیپتوس ، طبع ، خواص ، مضرات و طریقه مصرف اکالیپتوس گرداوری شد

عرق اکالیپتوس ، طبع ، خواص ، مضرات و طریقه مصرف اکالیپتوس

 

اکالیپتوس

اوکالیپتوس برای درمان بیماری های دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.اوکالیپتوس درختی بزرگ و اصالتاً استرالیایی است. برگ هایش سرشار از عصاره هایی هستند که به اشکال متفاوتی (دم کردنی، تنتور، محلول آشامیدنی، کپسول) برای درمان بسیاری از بیماری ها، به ویژه مشکلات تنفسی، مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته خواص اوکالیپتوس به این موارد ختم نمی‌شود. چند دلیل منطقی برای استفاده از اوکالیپتوس برای تان ذکر می‌کنیم.

 

طریقه مصرف اکالیپتوس

اکالیپتوس: برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

روش استفاده

جوشانده‌ی اکالیپتوس: روی یک قاشق چای‌خوری برگ خرد شده‌ی اکالیپتوس 150 میلی‌لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه 3 تا 4 فنجان از این جوشانده (بعد از غذا) میل کنید.

به صورت قطره: برای این کار لازم است که داخل قطره چکان یا ظرف خالی قطره های بینی، 1 قطره روغن اکالیپتوس و 1 قاشق غذاخوری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین بریزید. هر روز 3 بار در هر سوراخ بینی یک قطره از این روغن را بچکانید.

اکالیپتوس: برای تسکین عفونت‌های ادراری

اکالیپتوس ضدباکتری و ضد عفونی کننده است و برای همین می‌تواند به درمان عفونت‌های ادراری کمک کند.

روش مصرف

3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را با مقدار کمی روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روزی دو مرتبه روی شکم خود بمالید. حواستان باشد اکالیپتوس به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. شما باید در کنار داورهایی که پزشک تجویز کرده است از این گیاه استفاده کنید. اگر دچار این مشکل شده‌اید داروهایتان را مصرف کنید و همان طور که گفته شد هر روز دو مرتبه با روغن اکالیپتوس شکمتان را ماساژ دهید.

اکالیپتوس: برای مقابله با اضطراب

اکالیپتوس لیمویی در بین خواص دیگری که دارد می‌تواند باعث آرامش و تسکین اعصاب شود.

روش مصرف

برای مقابله با اضطراب چند قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را روی یک دستمال تمیز بچکانید و جلوی بینی‌تان بگیرید. استشمام این بو باعث ایجاد آرامش می‌شود. هر زمانی که اضطراب به سراغتان آمد این کار را تکرار کنید.

 

مضرات اکالیپتوس

>مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس غلیظ بعلت اسانس‌های موجود در آن باعث مرگ می‌شود و در درمان بیماران مبتلا به قند خون، ایجاد اختلال می‌کند.

>در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف اکالیپتوس پرهیز کنید. روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست. اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد. انجمن فرآوردهای گیاهان دارویی آمریکا برگ اکالیپتوس را از نظر بی خطری در ردیف و درجه دو ارزیابی کرده است. درجه ۲ به معنای این است که در کاربرد این گیاه محدودیتهایی متصور است.

>تماس با مواد حاصل از گیاه و حتی تماس با قسمتهای مختلف گیاه نظیر شاخ و برگ آن در افراد حساس کهیر ایجاد می‌کند. محلولهای روغنی آن نباید در فرآورده‌های بینی به کار روند، زیرا حرکات مژکها را مهار کرده و پنومونی چرب ایجاد می‌کند . اسانس مورد استفاده در فرآورده‌های داروئی باید عاری از آلدئیدهای فرار و فلاندرن باشد .

>مصرف بی رویه و زیاد اکالیپتوس باعث ایجاد ورم معده ، سردرد ، تشنج ، ورم کلیه ، پیدایش خون در ادرار ، ضعیف شدن رفلکس ها و حرکات تنفسی ، پایین آمدن فشار خون و درجه حرارت بدن می شود و مصرف زیاد آن باعث فلج دستگاه تنفسی ، خفگی و مرگ می شود . لذا باید در اندازه های مجاز مصرف شود .

>اکالیپتوس به کودکان زیر ۲ سال نباید داده شود و در مورد کودکان بزرگتر و اشخاص مسن تر از ۶۵ سال با دم کرده رقیق ، مصرف آن را شروع و بتدریج غلظت دم کرده را تا حد مجاز رسانند .

 

طبع اکالیپتوس

طبعیت گیاه اکالیپتوس گرم و خشک است

 

خواص اکالیپتوس

*اکالیپتوس ضد عفونی کننده مجاری تنفسی بوده و برای افراد دارای آلرژی و حساسیت مفید است.

*بخور اکالیپتوس در زمان سرماخوردگی و ‌گرفتگی بینی بسیار موثر بوده، به این منظور، مقداری برگ تازه یا خشک اکالیپتوس را در ظرفی پر از آب بریزید و آن را بجوشانید تا بخار شود. بعد دو طرف فک‌های خودتان را با آن بخور دهید و مراقب باشید هرگز به طور مستقیم تمام صورت را بخور ندهید.

*از خواص برگ اکالیپتوس پایین آوردن تب می باشد، به این منظور 10 گرم برگ اکالیپتوس را با یک لیوان آب جوش دم کنید و روزی دو تا سه بار بنوشید.

*یکی دیگر از خواص اکالیپتوس، درمان ورم روده و کلیه و دفع اخلاط سینه و برونش‌ها می‌باشد، به این منظور ۴ گرم برگ اکالیپتوس را در ۲۰۰ سی‌سی آب جوشانده صاف نموده در صورت نداشتن تب روزی ۲ فنجان میل شود.

*از دیگر خواص اکالیپتوس رفع انواع عفونت‌ها می‌باشد، برای رفع عفونت می‌توان، مقداری برگ اکالیپتوس را بعد از شست و شو با آب سرد چند دقیقه بجوشانید. بعد صاف کرده، محل را شست و شو دهید و روزی چند بار تا بهبودی کامل تکرار کنید.

*پنج گرم برگ را با یک لیوان آب ‌جوش به مدت پانزده دقیقه دم کرده، صاف کنید و بعد از غذای صبح و عصرانه آن ‌را به جای چای میل کنید، باعث کاهش قند خون شده و برای بیماران دیابتی مناسب است.

*رفع عفونت‌های زنان نیز از دیگر خواص اکالیپتوس می‌باشد، برای درمان ترشحات زنانگی که از نوع میکروبی و قارچی باشد روزی ۳ فنجان از دمکرده اکالیپتوس با کمی شکر میل شود و ۳۰ گرم اکالیپتوس در یک لیتر آب جوشانده به صورت نیم گرم در ظرفی ریخته داخل آن بنشینید و دستگاه تناسلی (واژن) را شستشو دهید.

* 1 تا 2 گرم برگ اکالیپتوس را کوبیده، روی لثه در جای خالی دندان بگذارید و روی آن فشار بیاورید، باعث بند آمدن خونریزی ناحیه دندان می‌شود.

 

طریقه مصرف عرق اکالیپتوس

قبل از هرغذا یک استکان میل کنید.

 

طبع عرق اکالیپتوس

طبیعت گرم دارد

 

خواص عرق اکالیپتوس

ضد عفونی کننده – تب بر – رفع سرما خوردگی – پایین آورنده قند خون و میکروب کش