پیشگیری از عفونت مثانه و عفونت ادراری گرداوری شد

پیشگیری از عفونت مثانه و عفونت ادراری  

عفونت مثانه یا عفونت مجاری ادراری،عفونت شایع باکتریایی است که در مردان و زنان بروز میکند.عفونت مثانه در زنان به علت کوتاه تر بودن میزراه شایع تر است.دلایل شایع بروز عفونت مجاری ادرار شامل دیابت،کاتتر،بارداری،فعالیت های جنسی،بهداشت ضعیف،یائسگی،سنگ کلیه،بزرگ شدن پروستات و کنترل بارداری/از بین بردن اسپرم ها هستند.عفونت مجاری ادرار معمولا به آسانی قابل تشخیص است و میتوانید از راههایی برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.مهم است به یاد داشته باشید که اگر عفونت ادراری مداوم دارید،باید به پزشک مراجعه کنید.

 

روش اول بهداشت مناسب

۱)قبل و بعد از رابطه ی جنسی،مثانه تان را تخلیه کنید.

تخلیه ی مثانه پس از رابطه ی جنسی،به تخلیه کردن هر جسم خارجی یا باکتری از میزراه و مجاری ادراری تان کمک میکند.

نوشیدن آب به ادرار کردن و تخلیه ی سیستم ادراری تان کمک میکند.

۲)زیاد ادرار کنید.

نگه داشتن ادرار میتواند باعث بروز عفونت شود.هرزمان احساس ادرار دارید،به دستشویی بروید.

هر زمان که به دستشویی میروید،مثانه تان را کاملا تخلیه کنید تا از رشد باکتری ها جلوگیری کنید.اگر در انجام این کار مشکل دارید،با پزشکتان راجع به داروهایی که ممکن است کمک کنند،صحبت کنید یا میتوانید ورزش کنید تا به قوی شدن ماهیچه های لگن کمک کنید

۳) در عوض دراز کشیدن در وان،ایستاده دوش بگیرید.

آب درون وان حاوی باکتری هایی است که میتوانند به سمت میزراه حرکت کنند.همچنین این آب میتواند حاوی شامپو،مواد معطر، یا سایر مواد خارجی باشد که میتوانند سبب عفونت شوند.

در زمان دوش گرفتن،از آب گرم استفاده کنید و از یک حوله ی تمیز برای خشک کردن ناحیه ی تناسلی تان استفاده کنید.از استفاده از صابون،شامپو یا تمیز کننده ی بدن در اطراف یا داخل ناحیه ی تناسلی تان بپرهیزید.اینکار میتوانید سبب عفونت شود.

۴)از استفاده از محصولات حساسیت زا بپرهیزید.

این مورد شامل مواد پاک کننده،عطر،اسپری ضد عرق و اسپری های مخصوص ناحیه ی تناسلی می باشد.مواد شیمایی مضر میتوانند تعادل ph حساس باکتریهای طبیعی ناحیه ی تناسلی را بهم بزنند.

محصولات حساسیت زای دیگر میتواند شامل بعضی مواد کنترل بارداری(مانند ژل های از بین برنده ی اسپرم) باشد.عوض کردن نحوه ی کنترل بارداری یا صحبت با پزشک راجع به گزینه های دیگر را در نظر بگیرید.

۵)در دستشویی خودتان را از جلو به عقب خشک کنید.

این یک عادت مهم برای زنان است.میزراه زنان به مقعد آنها نزدیک است.مدفوع میتواند از مجاری ادراری بالا برود و باعث عفونت شود.پس از دستشویی کردن،خودتان را از جلو به عقب خشک کنید تا از ورود جسم خارجی به مجاری ادرار جلوگیری کنید.

۶)از پزشک راجع به داروهای پیشگیری کننده بپرسید.

اگر به طور مداوم دچار عفونت مجاری ادراری یا مثانه میشوید،پزشک عمومی یا متخصص زنان میتواند نسخه ای آنتی بیوتیک برای کمک به پیشگیری برایتان تجویز کند.

 

روش دوم داشتن رژیم غذایی سالم

۱)آب کافی به بدنتان برسانید.

به طور کلی نوشیدن مقدار زیادی مایعات عادت خوبی است.اینکار همچنین میتواند از عفونت مثانه پیشگیری کند زیرا باعث تخلیه ی باکتریها میشود.

زنان روزانه باید حدود ۹ لیوان ۸ اُنسی(۲.۲ لیتر) و مردان روزانه باید ۱۳ لیوان (۳ لیتر)مایعات بنوشند.

۲)قرص کرنبری(زغال اخته) استفاده کنید.

زغال اخته میتواند از رشد و انتشار باکتریها در دیواره ی باکتریایی جلوگیری کند.میتوانید این قرص ها را از سوپرمارکت ها یا داروخانه ها خریداری کنید.

توصیه میشود که روزانه حدود ۲۵۰ میلی لیتر آب زغال اخته یا حدود ۵۰۰ میلی لیتر قرص کرنبری(به طور کلی حدود یک قرص ژله ای)مصرف کنید. اگر از وارفارین،یک داروی رقیق کننده ی خون،استفاده میکنید،قرص کرنبری مصرف نکنید.کرنبری با این دارو تداخل دارد.

۳)از مواد حساسیت زا بپرهیزید.

قهوه و کافئین برای مثانه محرک شناخته شده اند.برای جلوگیری از عفونت مثانه،از آنها دوری کنید.

سایر نوشیدنی ها و غذاهایی که ممکن است باعث حساسیت مثانه شوند شامل گوجه فرنگی،شکلات و الکل هستند.

۴)از محصولات لبنی تخمیر شده مصرف کنید.

ثابت شده است که این محصولات از عفونت مجاری ادرار پیشگیری میکنند.این محصولات شامل شیر،پنیر و ماست هستند و حاوی باکتری های مفیدی هستند که از ایجاد باکتریهای مضر که باعث عفونت مثانه میشوند،پیشگیری میکنند.

 

روش سوم خوب لباس پوشیدن

۱)از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

لباس های تنگ میتوانند باعث شوند که عرق کنید و باعث رشد باکتریها شوید.شلوارهای راحت بپوشید تا از این اتفاق پیشگیری کنید،مخصوصا زمانی که انتظار دارید عرق کنید.

این مورد میتواند شامل زمانی شود که ورزش یا مقدار زیادی انرژی مصرف میکنید.بدنتان میتواند زیاد عرق کند که میتواند باعث تولید باکتری در مجاری ادرار شود. لباس های راحت میتواند شامل شلوار گرم کنی یا لباس های گشاد باشد.

۲)لباس های قابل تنفس و راحت بپوشید.

لباس های راحت به جریان هوا کمک می کنند و میتوانند از رشد باکتری ها جلوگیری کنند.از پوشیدن لباس های نایلونی یا لباس های حاوی مواد مصنوعی سنگین خودداری کنید.

۳)لباس زیر راحت و قابل تنفس بپوشید.

پزشکان برای کمک به جریان هوا،لباس زیر نخی را پیشنهاد میکنند.گزارش های بحث برانگیزی شده است که بیان میکنند پوشیدن لباس زیر تنگ میتواند باعث عفونت مجاری ادراری شود.

شما باید روزانه لباس زیرتان را تمیز و تعویض کنید.باکتری ها میتوانند درون آن رشد کنند.بعلاوه،اگر پریود هستید،نوار بهداشتی تان را دائما عوض کنید. ممکن است بخواهید بدون لباس زیر خوابیدن را امتحان کنید که با کمک به جریان هوا به خشک نگه داشتن محل کمک می کند.

  منبع:دکتر سلامت

پیشگیری از عفونت مثانه و عفونت ادراری