اتفاقات مهم در هفته 11 بارداری گرداوری شد

اتفاقات مهم در هفته 11 بارداری

 

هفته ی 11 بارداری یعنی نزدیک شدن به یک سوم ابتدایی بارداری و حس کردن آرامش برای گذر از بحرانی ترین زمان بارداری می باشد. معمولا شما احساس های متفاوتی را در این زمان تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال حس می کنید که از نظر اندازه تغییری در شکم شما رخ داده و کمی جلوتر آمده است یا دیگر احساسی از حالت های تهوع شدید و استفراغ صبحگاهی ندارید ( البته به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است چنین وضعیت هایی برای برخی از افراد تا پایان بارداری وجود داشته باشد).

در هفته 11 بارداری یا هفته بعدی یعنی هفته 12 ممکن است که پزشک آزمایش های مربوط به سه ماهه ابتدایی بارداری را تعیین نماید. علاوه بر آن سونوگرافی برای شما می نویسد تا از سلامت جنین داخل رحم نیز باخبر شود. ممکن است جنین حالت عادی رشد را در بدن شما سپری کند اما از نظر علائمی همچون ضخامت گردن و پل بینی علامت یک جنین سندرم داون را نشان دهد. بنابراین انجام این سونوگرافی تا حدود زیادی از جمعیت سندرم داون می کاهد . اجازه ی سقط تا هفته ی 16 برای جنینی که در شرایط نامطلوبی به سر می برد بلامانع خواهد بود.

معمولا افراد ممکن است به دلیل تغییرات سیستم ایمنی بدن خود در سه ماهه ابتدایی بارداری و یا در هفته 11 بارداری خود به بیماری های عفونی دچار شوند ، هیچ گاه در این سه ماه ابتدایی خودسرانه دارویی را هرچند بی اثر مصرف نکنید و حتما با پزشک زنان خود مشورت داشته باشید ، زیرا در این زمان اکثر اعضای بدن جنین شما تشکیل شده و ممکن است با مصرف داروها نقص در هر یک از آنها رخ دهد ، بنابراین بسیار خطرناک تلقی می شود.

با رشد جنین و یا شروع قرص آهن ممکن است که در هفته 11 بارداری خود علائمی از یبوست را مشاهده نمایید. این یوبست به دلیل پیشروی و تأثیر بر عروق مقعد و بروز بواسیر و شقاق باید هرچه زودتر برطرف شود. شما می توانید از سبزی و میوه و همچنین آب فراوان استفاده کنید. وجود فیبر زیاد مانع خوبی برای یبوست خواهد بود. از هفته 11 بارداری به بعد شما می توانید کم کم استرس را از خود دور کنید و به پیاده روی مختصر روزانه بپردازید تا از اضافه وزن بارداری نیز جلوگیری نموده و بتوانید وزنی ایده آل را برای بدن خود رقم بزنید. سعی کنید به جای مصرف غذاهای پرچرب و کم انرژی از مواد پروتئینی استفاده نمایید.

 

مطالب مرتبط:

تنگی نفس بارداری