هفته پانزدهم بارداری گرداوری شد

هفته پانزدهم بارداری

 

هفته پانزدهم بارداری به هفته ای نفس گیر مشهور است. در این هفته مادر ممکن است که از نظر نفس کشیدن خود دچار مشکلاتی هرچند خفیف بشود. شکم شما نسبت به قبل برآمده تر خواهد شد. قطعا تغییراتی را در سینه های خود مشاهده می نمایید. سینه ها از حالت سفتی قبل کمی شل تر خواهد شد ، زیرا در دوران بارداری به دلیل فعال شدن غدد شیردهی این تغییرات کاملا طبیعی خواهد بود. ممکن است که در این هفته ها به کمردردهای جزئی مبتلا شوید که رفته رفته با بزرگتر شدن شکم این دردها بیشتر خواهد شد.

جنین شما در داخل رحم و مایعی که اطراف آن را محاصره نموده به نفش کسیدن می پردازد. پروسه ی تنفسی او شاید به اندازه ی ما طولانی و طبیعی نباشد ، اما در این دوران جنینی و در حالی که در مایع قرار دارد کاملا طبیعی خواهد بود. تنفس او حالت دمی و بازدمی دارد. او باید بتواند نفس کشیدن را تمرین کند تا زمانی که به دنیا پا می نهد در هوای باز و در اکسیژن بالا به نفس کشیدن عادی خود بپردازد.

چشم های جنین شما در حال حاضر هیچ تصویری را در خود به ثبت نمی رساند زیرا تا زمانی که کامل شود در حدود دوازده هفته دیگر فاصله دارد. اما شنیدن را می تواند انجام دهد. بنابراین مادر در تمامی روزهای بارداری خود حتی در هفته پانزدهم بارداری نیز باید با جنین صحبت کند. صحبت کردن مهر و علاقه ی بین این دو را بیشتر خواهد کرد. تنش های عصبی خود به خود به جنین منتقل خواهد شد ، بنابراین مراقب رفتار خود باشید. در حال حاضر غضروف هایی در بدن او وجود دارد اما استخوان هایی بزرگ دیده نمی شود. ابتدایی ترین استخوان ها برای شکل گیری مربوط به گوش او می باشند به همین دلیل در زمره ی ابتدایی ترین حس های مورد استفاده ی جنین قرار دارد.

قلب شما به عنوان تأمین کننده ی نیاز جنین با بزرگ تر شدن او بیشتر فعالیت می کند ، بنابراین ممکن است که احساسی را در بینی خود همانند گرفتگی یا خونریزی داشته باشید. این موضوع طبیعی است تنها به علت افزایش کارایی قلب شما برای تأمین نیازهای جنین می باشد. به دلیل بزرگتر شدن جنین ممکن است به معده و تنفس شما فشار بیشتری وارد شود بنابراین در زمان و میزان غذایی که مصرف می کنید دقت داشته باشید تا اسید معده ی زیادی در معده ی شما ترشح نشود.

 

مطالب مرتبط:

تهوع بارداری