خواص ، طبع و مضرات سنجد گرداوری کرد

خواص ، طبع و مضرات سنجد

 

سنجد

* سنجد یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی مصرف می شود و دارای مشخصات زیر است؛

سِنجـِد گیاهی درختی است از خانواده سنجدیان (Elaeagnaceae) که در آب و هوای معتدل می‌روید. برگ‌های باریک و مخملی شکل و میوه‌هایی قهوه‌ای رنگ و خوراکی دارد که از هسته آن در تهیه برخی داروها استفاده می‌شود.

به فارسی بطور کلی سنجد ولی در مناطق گوناگون ایران دارای نامهای محلی است،

* نامهای دیگر سرین چک ، ایده، ایکده ،پستانک، غبیده بادام، چوب‌دانه، نُقد، بُل و غبیراء

این درخت را می‌توان با انبوه فراوان در شهرستان اقلید دید.

تمام بخش های گیاه سنجد از جمله ریشه، پوست و میوه آن خواص متعددی دارد.

* از ریشه آن در صنعت عطرسازی استفاده می ‌شود.

 

طبع سنجد

طبع سنجد سرد و خشک است.

 

طریقه مصرف سنجد

- بیشترین تحقیقات در اروپا صورت گرفته است که آن را به‌صورت دارویی تزریقی مورد استفاده قرار می‌دهند؛ هر چند این مسئله بطور عموم پذیرفته شده که مصرف میوه سنجد بصورت خام و بطور خوراکی به همان اندازه تزریقی مؤثر است.

- سرشار از فیبر است و گرسنگی را کاهش می‌دهد و خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد.

* میزان مصرف روغن سنجد:

در طول درمان مصرف روزانه 2-3 بار و هر بار نیم قاشق غذا خوری نتیجه بسیار خوبی می‌دهد.

*نحوه میزان مصرف پودر سنجد:

آنرا با شیر داغ بجوشانید تا مانند فرنی علیظ شود . سپس روزانه 2-3 بار و هر بار2 قاشق غذاخوری آنرا در طول درمان میل کنید.

مصرف خام آن در هر وعده بمقدار یک مشت تا 50 عدد و 4-3 مرتبه در شبانه روز می ‏باشد.

مقدار خوراک از گل آن در هر وعده 5 گرم در یک لیوان است که به صورت دمکرده یا جوشانده و 4-3 مرتبه در روز مصرف ‏شود.

 

خواص سنجد

1- حاوی مفیدترین ترکیبات ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی‌بیوتیک بدون عود مجدد عفونت می باشد و تاثیر زیادی بر روی عفونت رحم یا عفونت واژن و عفونت گوش دارد. 2-مصرف سنجد برای جلوگیری از استفراغ و درمان اسهال مفید است. 3- از روغن هسته آن شربت غلیظی درست می‌کنند که برای سرماخوردگی و انواع آبریزش بینی ، زکام و عفونت‌های برونشیتی مصرف می‌نمایند. 4- میوه آن به‌ عنوان درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا معرفی شده است. 5- بدلیل داشتن تانن، در معالجه بیماری‌های دندان، لثه و در درمان خونریزی زخم معده مؤثر است 6-ترشح اسید معده ناشی از کرباکول را بطور کامل مهار می‌نماید. 7-بدلیل داشتن تانن، خوردن آن پیش از غذا، در معالجه بیماری‌های دندان، خونریزی لثه و مداوای زخم روده یا سحج و خونریزی زخم معده مؤثر است. 8-سنجد در بیماری استخوانی استئوآرتریت (آرتروز زانو )، پوکی استخوان ، بسیار مفید است و استخوان‌های افراد را محکم می‌کند. 9- از ضماد گل آن برای التیام زخم‌ استفاده می ‌شود. 10- سنجد مقوى قلب و برطرف کننده تب شدید و لرزهاى سرد در بیماری هاى سینه مثل تنگى نفس، زخم ریه و عوارض دماغى محسوب مى شود. 11- برای کاهش وزن افراد چاق مفید و ضد اسپاسم عضلات است. 12- عصاره هسته و میوه سنجد مسکن دردهای حاد و مزمن است. 13- کلیه‌ها را گرم می‌کند و ادرار را زیاد می‌کند 14- ضد اسهال : جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای درمان اسهال کودکان است. 15- در برابر عفونت‌ های استرپتوکوکی و لیستریا مونوسیتوژن (Lystria monocytogens) استفاده نمود. 16- روغن هسته و میوه سنجد در معالجه سرطان لوله گوارش موثر بوده است. 17-سنجد پخته شده در روغن زیتون، درد مفاصل و خارش پوست را درمان می‌ کند و برای رشد موی سر مفید است 18- میوه سنجد آنتی‌اسکلراتیک بوده ، باعث طول عمر و روند پیری را کند می‌نماید. 19- برای کاهش وزن ، رفع چاقی مفید و ضد اسپاسم عضلات است. 20- جوشانده برگ سنجد بهترین دارو برای اسهال کودکان است. 21- خوردن روزی سه بار و هر مرتبه نصف الی یک قاشق مرباخوری از پودر آن با نصف استکان عرق زیره خصوصا قبل از خواب برای درمان خار پاشنه مفید است.

 

مضرات سنجد

-مضرات آن یبوست، حصبه، سو هاضمه، عفونت روده ای، آمبولی می باشد.

-زیاده روی در مصرف سنجد کلا برای معده خوب نیست.

- برای سرد مزاجان مضر و باعث ضعف اعصاب آنها می شود.